Citizen. Wizyta w największej w świecie fabryce zegarkowych mechanizmów

Będąc zaproszonym do Japonii przez polskiego dystrybutora zegarków Citizen, nie można nie przybyć do prowincji Nagano i nie odwiedzić zakładu produkującego mechanizmy do zegarków. W fabryce Saku należącej do firmy Miyota co sekundę z taśm produkcyjnych schodzi jedno kwarcowe wnętrze zegarka. Miyota jest znanym producentem mechanizmów w Grupie Citizen i jest ich dostawcą dla wielu znanych zegarkowych marek. W tym gronie znajdziemy przede wszystkim marki, które należą do podstawowego segmentu zegarkowych producentów. To spostrzeżenie dotyczy firm w wielu krajach na całym świecie.

Człowiek i maszyna

Odwiedzając fabrykę Saku możemy sami zobaczymy jak działa zakład produkcyjny, w którym maszyny zastępują człowieka. Z drugiej strony widzimy też, jak możliwości wykonawcze obrabiarek i urządzeń około produkcyjnych przesuwane są do granic ich możliwości

Miyota Citizen, fabryka mechanizmów w Saku
Miyota Citizen, fabryka mechanizmów w Saku

Widok na produkcję

W samym budynku fabryki, ze specjalnie wydzielonego, oszklonego tarasu odwiedzający fabrykę mogą policzyć dziesiątki linii montażowych, z których każda ma od 50 metrów do 150 metrów długości.
Właściwie wszyscy odwiedzający to miejsce spodziewają się zobaczyć taki widok. Wiadomo przybywają do otwartej zaledwie trzy lata temu fabryki Miyota!

Pracownicy fabryki

Już na pierwszy rzut oka szczególnie uderzająca jest bardzo ograniczona liczba pracowników pracujących w na hali i przewijających się na liniach produkcyjnych. Wszyscy oni wyposażeni są maski przeciwpyłowe założone na twarze, co powoduje, że jeszcze lepiej wtapiają się w przemysłowy krajobraz miejsca.
„Wystarczy jeden lub dwóch operatorów, aby zarządzać całą linią produkcyjną” – przekazuje osoba oprowadzająca po fabryce. Jedyną czynnością, która wciąż jest wykonywana przez ludzi, jest przenoszenie komponentów z jednej hali do drugiej.
Jak się jednak okazuje już niedługo i dla tej czynności obecność człowieka nie będzie niezbędna. Automatyzacja transferów między czterema pomieszczeniami produkcyjnymi jest już w toku przygotowania, a funkcje zatrudnionych dziś osób przejmą przenośniki taśmowe.

Miyota Citizen, fabryka mechanizmów w Saku
Miyota Citizen, fabryka mechanizmów w Saku

Jeden mechanizm na sekundę

Mechanizmy sygnowane logiem firmy Miyota pojawiły się na rynku około 1959 roku. Obecnie ten oddział korporacji, w różnych fabrykach produkuje około 100 milionów sztuk mechanizmów rocznie . Większość z nich to mechanizmy kwarcowe.  Fabryka Saku, w prowincji Nagano, jest największym obiektem tejże grupy. Oczywiście Miyota należy do Grupy Citizen.
Budynek fabryka ma charakterystyczny kształt koła, o powierzchni 8300 m2. Japoński producent uruchomił go w 2016 roku. Pracuje w niej niewiele więcej niż około 200 osób zatrudnionych na zmiany, a jej wydajność produkcyjna to jeden mechanizm… na sekundę.

Miyota Citizen, fabryka mechanizmów w Saku
Miyota Citizen, fabryka mechanizmów w Saku

Dostępność mechanizmów

Miyota w swoje mechanizmy wyposaża tak zewnętrzne firmy, jak i marki z Grupy Citizen. W przeciwieństwie do największego ze szwajcarskich producentów  – firmy ETA, Miyota nie wprowadziła żadnych ograniczeń w dostawach, nawet dla marek, które mogą konkurować z macierzystą marką zegarków Citizen, czy też innymi z tejże grupy.

Miyota Citizen, fabryka mechanizmów w Saku
Miyota Citizen, fabryka mechanizmów w Saku

Mechanizmowa manufaktura

Trzeba zaznaczyć, że wszystkie czynności wytwórcze firmy Miyota odbywają się wewnątrz jej struktur. Zdolność produkcyjna, wynikająca z coraz większej automatyzacji procesu wytwarzania, pozwala firmie Miyota zachować konkurencyjność, mimo że światowy popyt na kwarcowe mechanizmy do zegarków spada, a do tego chińska konkurencja jest coraz silniejsza. Końmi pociągowymi fabryki są mechanizmy Miyota 2035 i Super 2035. W Saku komponenty pochodzące z różnych części Japonii są kierowane na którąś z 55 szybkich linii produkcyjnych. Na tych właśnie liniach powstaje finalny produkt..

Citizen Group

Grupa Citizen jest jednostką wysoce zintegrowaną. Wynika to z faktu, że jest ona również ważnym graczem w produkcji narzędzi do produkcji i obrabiarek CNC. Tego rodzaju produkty Citizen dostarcza odbiorcom na całym świecie. Nawet olej używany w maszynach wyprodukowanych w grupie jest wytwarzany we własnym zakresie, co oznacza, że jest „domowej roboty”.

Miyota Citizen, fabryka mechanizmów w Saku
Miyota Citizen, fabryka mechanizmów w Saku

Nowoczesna kontrola jakości

Najważniejszym aktualnie, innowacyjnym rozwiązaniem jest cyfrowe wykrywanie problemów i defektów na liniach montażowych. W regularnych odstępach czasu wraz z dźwiękiem alarmowym automat wyrzuca wybrane komponenty na oddzielną ścieżkę. Tam przechodzą one wyrywkową kontrolę.

Nadążać za zmianami

Jak twierdzi kierownictwo fabryki, na horyzoncie zmian widoczny jest kolejny krok do automatyzacji procesu produkcji. Citizen już od dziś stara się dobrze do niego przygotować.

Mechaniczne mechanizmy zegarków Citizen

Wiadomo, że produkcji zegarkowych mechanizmów mechanicznych nie uda się zautomatyzować do takiego poziomu, z jakim mamy do czynienia w przypadku mechanizmów elektronicznych. Z drugiej strony w dobie tak wielkiego postępu technicznego warto byłoby kiedyś przedstawić japońską fabrykę mechanizmów mechanicznych, czy to manualnie nakręcanych, czy też nakręcanych automatycznie.
Mamy nadzieję, że będziemy kiedyś mieli ku temu sposobność.

Katia Meller