Orient. Specjalista od mechanicznych zegarków
Zegarkową markę Orient znają dziś doskonale zegarkomaniacy, oraz zainteresowani tematem potencjalni kupujący. Jej ciekawe kolekcje bez problemu znajdziemy na naszym krajowym rynku. Dotyczy to tak dużej liczby sklepów oferujących zegarki, jak i liczby egzemplarzy prezentowanych na każdej z półek wystawienniczych z ofertą marki.
Firma Orient Watch Co. – jako producent zegarków została założona w 1950 roku w Tokio.
Śladów jej historii można wprawdzie doszukiwać się nawet na początku poprzedniego wieku, ale w zegarmistrzowskim świecie zagościła właśnie w roku 1950.
Oferta marki Orient
Szeroka oferta marki Orient idzie w parze ze zróżnicowanym wzornictwem i dobrą relacją ceny do jakości wykonania każdego z zegarków. Z tego ostatniego powodu zegarki Orient lubią oferować sprzedawcy, a dzięki znanym u nas historycznym modelom i ciekawej aktualnej ofercie chęć ich posiadania dotyczy tak zagorzałych miłośników zegarków, jak i poszukujących ciekawych modeli nowych, potencjalnych kupujących.
W aktualnym katalogu produktów firmy Orient dominują modele mechaniczne z automatycznym naciągiem sprężyny. W jej ofercie, tak w grupie zegarków z mechanicznym – tykającym sercem, jak i w gronie modeli elektronicznych znajdziemy klasyczne zegarki garniturowe, a także sportowe.
Orient w Polsce
Marka zegarków Orient jest doskonale znana na naszym polskim rynku. Przy analizie historycznej każdy z naszych krajowych miłośników zegarków wskaże na pewno królujące w latach siedemdziesiątych i na początku lat osiemdziesiątych, posiadające niezwykły prestiż mechaniczne zegarki z multikalendarzem, popularnie zwane „patelniami”.
Co ciekawe, ten rodzaj mechanicznych zegarków, opatrzony tą samą potoczną nazwą, jest także dziś oferowany przez markę Orient i cały czas znajduje swoich nabywców.
Orient w historii zegarmistrzostwa
Rynek zegarkowy był dotknięty
kryzysem wywołanym pojawieniem się modeli elektronicznych pod koniec lat
siedemdziesiątych poprzedniego wieku. Ten czas odbił się także na dziejach
marki Orient, a produkowane wówczas elektroniczne modele zegarków, ze względu
na popularność wyrobów z Hongkongu nie znajdywały większego zainteresowania
potencjalnych kupujących w naszym kraju.
Z tego powodu aktualną pozycję na rynku marka zaczęła budować nie tak dawno
temu.
Orient i Epson
Marka Orient należy do dużej firmy z Kraju Kwitnącej Wiśni. Opanowanie zależności struktur organizacyjnych tego rodzaju japońskich konglomeratów wymaga trochę doświadczenia. Podobnie jest ze zrozumieniem uwarunkowań biznesowych dla marki zegarków Orient. W 2017 roku stała się ona częścią Seiko Epson Corporation, która produkuje zegarki i mechanizmy dla … Seiko Watch Corporation, ale także produkuje własne zegarki Epson. Takie jest miejsce marki Orient.
Orient na tle innych japońskich marek
Sama marka Orient jest mniej znana niż tak zwany triumwirat japońskich marek (Casio, Citizen, Seiko), który dominuje w japońskim przemyśle zegarmistrzowskim. Powodem tej mniejszej znajomości marki jest także fakt, że Orient wszedł do międzynarodowej dystrybucji dopiero na początku lat 60. XX wieku. Do tamtego czasu marka koncentrowała się na krajach takich jak Korea i Wietnam, które nie były jeszcze zdominowane przez największe firmy produkujące zegarki.
Czas rozpoczęcia międzynarodowej aktywności firmy Orient ilustruje doskonale reklama z roku 1978, zamieszczona w magazynie Europa Star. Została ona przypomniana na okoliczność wywiadu z panią Wiebke Bird – szefową dywizji Orient w brytyjskim oddziale marki Epson.
Co ważne, wskazana powyżej przynależność marki Orient do Firmy Epson umożliwia wykorzystanie jej globalnej struktury dla zyskania większej popularności na arenie międzynarodowej.
Podczas gdy główny rynek korporacji Epson – drukarki, przechodzi poważne zmiany, konglomerat postrzega zegarmistrzostwo jako potencjalny, możliwy i stabilny czynnik wzrostu.
Struktura produkcji marki Orient i pozycja na zegarkowym rynku
Produkcja marki Orient to obecnie w 80% mechaniczne zegarki z automatycznym naciągiem sprężyny i w 20% zegarki elektroniczne. Spoglądając na te liczby widzimy, że marka Orient jest znacznie bardziej „mechaniczna” niż inne wskazane powyżej japońskie marki Casio, Citizen, Seiko). Średnia cena sprzedawanego na świecie zegarka Orient wynosi 250 dolarów.
Orient w Japonii
Jak się okazuje, dzisiaj japoński rynek krajowy pozostaje zdecydowanie największym dla firmy Orient. Kraj rodzinny dla marki Orient nie wyprzedza nawet region EMEA (Europe, the Middle East and Africa). „Udział w firmie Epson zapewnia nam większą siłę dystrybucji i siłę marketingową dzięki regionalnym biurom firmy Epson” – powiedziała Wiebke Bird.
Zgodnie z trendem, który obserwujemy współcześnie w Japonii, naciskowi na ofertę zegarków mechanicznych towarzyszy wysiłek promowania jej historycznego dziedzictwa. Ten sposób postępowania ma na celu na zmianę w sposobie postrzegania produktów japońskich z percepcji czysto techniczno-technologicznej, na bardziej emocjonalną.
Ta droga dla marki Orient jest zupełnie naturalną dla tego producenta. Wszak zegarki Orient posiadają mechanizmy produkowane we własnych fabrykach firmy w prefekturze Akita.
„Chcemy przywrócić przekonanie o ponadczasowej wartości i wysokiej reputacji marki Orient w aspekcie jakości produktu”, mówi Wiebke Bird. „Dzisiaj duży procent finalizowanych transakcji sprzedaży zegarków dochodzi do skutku dzięki merytorycznemu, bezpośredniemu przekazowi sprzedawców. Naszym zadaniem jest podnieść ogólną rozpoznawalność marki Orient. Pod względem dystrybucji nasza integracja z Epson daje nam w tym względzie wyraźną przewagę w stosunku do konkurencji ”
Orient w salonie odCzasu doCzasu
Wiebke Bird, której słowa są powyżej wielokrotnie przytaczane, odwiedziła nasz salon odCzasu doCzasu w warszawskich Złotych Tarasach, w roku 2017. W trakcie tych odwiedzin, wyrażała się bardzo pochlebnie o naszej ofercie zegarków Orient. Naszemu gościowi podobało się także towarzystwo innych marek prezentowanych w naszym salonie.
Pozycja rynkowa marki Orient w naszym kraju jest oczywiście w dużej mierze zasługą systematycznej pracy naszego lokalnego dystrybutora. Jednak bez ciekawej, konkurencyjnej oferty trudno byłoby jakiejkolwiek firmie odnieść rynkowy sukces. Duże znaczenia ma na pewno także szeroka oferta mechanicznych zegarków. O wysokiej jakości wykonania zegarkowego serca przekonują tak przedstawiciele marki, jak i nasi lokalni zegarkomaniacy .
Władysław Meller
Będący inspiracją do powyższego materiału wywiad z panią Wiebke Bird ukazał się w magazynie Europa Star „Chapter 3 2019”