Przedszkolaki u zegarmistrza. Nauka i zabawa
Kilka dni temu w naszym sklepie i punkcie usługowym pojawiała się zapowiedziana grupa przedszkolaków z nieopodal od nas położonego Przedszkola „Inspiren”.
Jak zaplanować takie spotkanie by było ono interesujące i nie zniechęcało, a wręcz inspirowało do poznawania świata?
Wydaje się, że udało się takie założenie zrealizować – co potwierdzają opinie z Przedszkola „Inspiren”.
Niniejszą relację publikujemy dla:
- naszej pamięci – by w przyszłości mieć wsparcie dla ewentualnych kolejnych spotkań
- dla innych – jako pomoc – jeśli będą mogli i chcieli tego rodzaju spotkanie poprowadzić.
Plan spotkania:
Najstarsze zegary – zegary słoneczne
- zapytanie: czy któreś z dzieci zna jakiś zegar słoneczny?
- kartonowa makieta i z użyciem latarki wskazanie jak działa zegar słoneczny
- czy cień człowieka może posłużyć jako zegar?
- zegary słoneczne przenośne (atrybut uczonych)
- zegar słoneczny w Wilanowie – książka o Adamie Kochańskim
ZADANIE: Pojechać do Wilanowa z rodzicami i zobaczyć na żywo zegar słoneczny wykonany przez polskiego zegarmistrza Adama Kochańskiego. Najpiękniejszy zegar słoneczny na świecie!
Klepsydry piaskowe i wodne
- zapytanie, czy któreś z dzieci wie jak wygląda klepsydra pisakowa?
- pokazanie klepsydry piaskowej tradycyjnej i nowoczesnej
- do czego kiedyś służyły klepsydry, do czego służą dzisiaj? (do gry „Pięć sekund”)
Pierwsze zegary mechaniczne
- kiedy?
- gdzie się pojawiały (wieże ratuszowe, zamkowe i kościelne)?
- nie były dokładne – były korygowane zegarami słonecznymi
Wahadło
- obserwacje Galileusza
- doświadczenie z wahadłami krótkim i długim (wahadło – koperta zegarka na końcu sznurka podwieszonego do sufitu)
- obserwacje przedszkolaków (krótkie wahadło, długie wahadło, okres niezależny od wychylenia wahadła)
- krótkie i długie wahadła w realnych zegarach. Poruszają się jedno szybciej, drugie wolniej, a czas odmierzają tak samo!
Niezwykły zegar mechaniczny z wahadłem w Warszawie
- pytanie przy obrazie z Zamkiem Królewskim: czy ktoś wie, gdzie znajduje się ten zegar?
- krótka informacja o historii zegara Zamku Królewskiego
- jak zegar zamkowy bije? – sygnalizuje upływ czasu
- jak upływ czasu sygnalizują inne zegary (przykład)?
ZADANIE: Pojechać na Plac Zamkowy w Warszawie i posłuchać jak zegar Zamku Królewskiego wybija kwadranse i godziny
Która godzina?
- odgadywanie godzin na zegarze przy różnych ustawieniach wskazówek
- kiedy zegar wskazuje godziną wesołą?
- kiedy zegar wskazuje godziną smutną?
Atrybuty zegarmistrza – lupa i pinceta, wkrętaki i… mikroskop
- pokazanie atrybutów zegarmistrza i wyjaśnienie do czego służą
- pokazanie mechanizmów: zegara dużego, budzika i zegarka
- oglądanie mechanizmu zegarka przez mikroskop
- test oglądania paznokci przez lupę (3 lupy i troje opiekunów)
Kukułka (punkt nieprzeprowadzony ze względu na brak eksponatu)
- pytanie co to za zegar chowa się w szafie? (dźwięk kukułki emitowany poprzez niewidoczne dla dzieci mieszki kukułki)
- pokazanie w jaki sposób są emitowane dźwięki kukułki
Zakończenie, czyli miłe pożegnanie i „dzię-ku-je-my” przekazane przez dzieci