Przedszkolaki u zegarmistrza. Nauka i zabawa

Przedszkolaki u zegarmistrza. Nauka i zabawa w odczasu doczasu

Kilka dni temu w naszym sklepie i punkcie usługowym pojawiała się zapowiedziana grupa przedszkolaków z nieopodal od nas położonego Przedszkola „Inspiren”.

Jak zaplanować takie spotkanie by było ono interesujące i nie zniechęcało, a wręcz inspirowało do poznawania świata?

Wydaje się, że udało się takie założenie zrealizować – co potwierdzają opinie z Przedszkola „Inspiren”.

Niniejszą relację publikujemy dla:

  • naszej pamięci – by w przyszłości mieć wsparcie dla ewentualnych kolejnych spotkań
  • dla innych – jako pomoc – jeśli będą mogli i chcieli tego rodzaju spotkanie poprowadzić.

Plan spotkania:

Przedszkolaki u zegarmistrza. Nauka i zabawa w odczasu doczasu

Najstarsze zegary – zegary słoneczne

Przedszkolaki u zegarmistrza. Nauka i zabawa w odczasu doczasu
  • zapytanie: czy któreś z dzieci zna jakiś zegar słoneczny?
  • kartonowa makieta i z użyciem latarki wskazanie jak działa zegar słoneczny
  • czy cień człowieka może posłużyć jako zegar?
  • zegary słoneczne przenośne (atrybut uczonych)
  • zegar słoneczny w Wilanowie – książka o Adamie Kochańskim
    ZADANIE: Pojechać do Wilanowa z rodzicami i zobaczyć na żywo zegar słoneczny wykonany przez polskiego zegarmistrza Adama Kochańskiego. Najpiękniejszy zegar słoneczny na świecie!
Przedszkolaki u zegarmistrza. Nauka i zabawa w odczasu doczasu

Klepsydry piaskowe i wodne

  • zapytanie, czy któreś z dzieci wie jak wygląda klepsydra pisakowa?
  • pokazanie klepsydry piaskowej tradycyjnej i nowoczesnej
  • do czego kiedyś służyły klepsydry, do czego służą dzisiaj? (do gry „Pięć sekund”)

Pierwsze zegary mechaniczne

  • kiedy?
  • gdzie się pojawiały (wieże ratuszowe, zamkowe i kościelne)?
  • nie były dokładne – były korygowane zegarami słonecznymi

Wahadło

  • obserwacje Galileusza
  • doświadczenie z wahadłami krótkim i długim (wahadło – koperta zegarka na końcu sznurka podwieszonego do sufitu)
  • obserwacje przedszkolaków (krótkie wahadło, długie wahadło, okres niezależny od wychylenia wahadła)
  • krótkie i długie wahadła w realnych zegarach. Poruszają się jedno szybciej, drugie wolniej, a czas odmierzają tak samo!
Przedszkolaki u zegarmistrza. Nauka i zabawa w odczasu doczasu

Niezwykły zegar mechaniczny z wahadłem w Warszawie

  • pytanie przy obrazie z Zamkiem Królewskim: czy ktoś wie, gdzie znajduje się ten zegar?
  • krótka informacja o historii zegara Zamku Królewskiego
  • jak zegar zamkowy bije? – sygnalizuje upływ czasu
  • jak upływ czasu sygnalizują inne zegary (przykład)?
    ZADANIE: Pojechać na Plac Zamkowy w Warszawie i posłuchać jak zegar Zamku Królewskiego wybija kwadranse i godziny
Przedszkolaki u zegarmistrza. Nauka i zabawa w odczasu doczasu

Która godzina?

  • odgadywanie godzin na zegarze przy różnych ustawieniach wskazówek
  • kiedy zegar wskazuje godziną wesołą?
  • kiedy zegar wskazuje godziną smutną?
Przedszkolaki u zegarmistrza. Nauka i zabawa w odczasu doczasu

Atrybuty zegarmistrza – lupa i pinceta, wkrętaki i… mikroskop

  • pokazanie atrybutów zegarmistrza i wyjaśnienie do czego służą
  • pokazanie mechanizmów: zegara dużego, budzika i zegarka
  • oglądanie mechanizmu zegarka przez mikroskop
  • test oglądania paznokci przez lupę (3 lupy i troje opiekunów)

Kukułka (punkt nieprzeprowadzony ze względu na brak eksponatu)

  • pytanie co to za zegar chowa się w szafie? (dźwięk kukułki emitowany poprzez niewidoczne dla dzieci mieszki kukułki)
  • pokazanie w jaki sposób są emitowane dźwięki kukułki

Zakończenie, czyli miłe pożegnanie i „dzię-ku-je-my” przekazane przez dzieci