Zegarek garniturowy Continental i… rozważania o szczelności koperty

Oferując naszym klientom zegarki, często podkreślamy, że wysoka szczelność koperty zawsze jest własnością cenną.
Dotyczy to tak prezentowanego tutaj zegarka marki Continental, jak i każdego rodzaju zegarka – także tych eleganckich, wyposażonych w skórzane paski.
Tabele szczelności

Dla przybliżenia poziomu szczelności zegarków producenci okazują często przygotowaną pod tym kątem specjalną tabelę, w której w graficzny sposób przedstawione jest, co wolno, a czego nie wolno robić w zależności od podanej szczelności zegarka.
Wszystkie tego rodzaju informacje bazują na „zabawach w wodzie”, a przecież większa szczelność koperty zabezpiecza mechanizm zegarka także przed kurzem i innymi pyłami. Biorąc powyższe pod uwagę, koperta zegarka o wyższym poziomie szczelności zawsze jest korzystniejsza patrząc na zegarek z punktu widzenia ich niezawodności.
Prowadząc tego typu rozważania, warto też poznać jakie elementy koperty decydują o jej szczelności i jak każda z nich jest budowana.
Elementami decydującymi o szczelności koperty zegarka są:
– dekiel koperty z jego uszczelką
– koronka (główka naciągowa) z uszczelkami
– uszczelka szkła
Dla ilustracji konstrukcji elementów wpływających na szczelność zegarka posłużymy się wyrobem szwajcarskiej firmy Continetal, z mechanizmem mechanicznym z automatycznym naciągiem, model 17202, o wodoszczelności określonej na poziomie 100M

Dekiel koperty i szczelność zegarka
Jak widać na tej pierwszej ilustracji dekiel koperty jest wkręcany, co też jednoznacznie wskazuje, że koperta posiada uszczelkę gumową. W przypadku dekli wciskanych szczelność może zapewniać tak uszczelka gumowa, jak i igielitowa. Przy deklach wciskanych i uszczelkach gumowych możemy spodziewać się maksimum 50M wodoszczelności, a przy igielitowych do 100M wodoszczelności.

Taką też uszczelkę gumową znajdziemy po otwarciu zakręcanego dekla naszego zegarka

O czym doskonale wiedza konstruktorzy zegarków i zegarmistrze, by uszczelka mogła dobrze spełniać swoje zadanie, musi mieś poprawnie zaplanowane gniazdo w którym będzie ona zgniatana, przy dokręcaniu dekla. Obecność gniazda zapewnia, że uszczelka nie wysunie się i pozostawi niezabezpieczony otwór.

Tak wykonane gniazdo dla uszczelki widzimy w kopercie zegarka
Koronka
Tradycyjnie w koronach wodoszczelnych uszczelka znajduje się wewnątrz – w gnieździe koronki. Od jakiegoś czasu w niektórych zegarkach dodatkowa uszczelka pojawia się także na tulei koronki.

W przypadku tego zegarka mamy uszczelkę (o-ring) na tulei

Druga uszczelka znajduje się w gnieździe koronki (niewidoczna na ilustracji)
Posiadacze zegarków, a nawet zegarmistrze nie zwracają uwagi na stan techniczny uszczelki szkła. Rzeczywiście brak szczelności spowodowany zużyciem tego elementu zdarz się bardzo rzadko.

Jednak przy polerowaniu koperty, czy przy gruntownym serwisie zegarków prestiżowych marek, uszczelka szkła jest wymieniana na nową podobnie jak wszystkie inne uszczelki koperty. Mając już otwarty zegarek, nie powstrzymamy się od spojrzenia na jego działający mechanizm.
Mechanizm nie ma wpływu na szczelność zegarka?

W tym zegarku, co jest miłym zaskoczeniem, pracuje wyrób firmy ETA, kaliber 2824-2.
Oznaczenia kalibru mechanizmu i producenta znajdziemy na płycie głównej.
Obecność mechanizmu ETA podkreśla staranne podejście producenta zegarków marki Continental do jakości swoich wyrobów. To ważne dla tej nie tak dobrze rozpoznawalnej jeszcze szwajcarskiej marki.
Jak się okazuje, mechanizm ma jednak wpływ na szczelność zegarka. Mechanizm mechaniczny, nawet ten z automatycznym naciągiem sprężyny wymaga częstszego manipulowania koronką niż zegarek elektroniczny. Regularne użytkowanie koronki powoduje utratę własności uszczelniających uszczelek, a to, bez częstej wymiany uszczelek, może doprowadzić do szybkiej utraty założonej wodoszczelności.
Dla zegarków mechanicznych wodoszczelnych zakręcana na tubus koperty koronka wydaje się być koniecznością.
Władysław Meller